Monday, May 30, 2011

kisah seorang CASHIER~

assalamualaikum.

holaa... lama sesangat tak menepekkan muka yang macho nih kat depan komputer lipat yang tak berapa nak canggih nih. hohoho ;p rasa dah berkurun dah, dan pemikiran mula menjadi tersangat lembap bila nak karang ayat. hoh! samalah jugak macam kalau masok semester baru lepas cuti yang tak berapa nak panjang yang UNISEL bagi, tulisan dah macam budak pra-sekolah. lagi cantik kot. ngeeee ;)

apa story baru?? haaaa, ni saye nak kongsi cerita pasal gelagat dan kerenah customer kat GIANT, memandangkan saye nih menjawat jawatan sebagai 'juruwang sambilan' kat sane. hah, class gitu ayat akakk kan. hehehe yee, macam2 jenis perangai saye jumpa. sampai naik fedap pon ada kadang2 tuh, boleh hilang sabar dibuatnya. bila dah hilang sabar, maka keayuan pon ke laot, tak ada maknanye "budi bahase budaya kite" dah. boleh simpan dalam lemari je pepatung pepatah tuh tak pon leminate kat kedai fotostat. hoho

antara perangai, gelagat customer, dan kejadian yang paling saya tak boleh BLAH:
  • tak paham bahase! banyak jenis orang yg tak paham bahase nih, tapi yang paling menyirap bila tak paham bahase melayu. nak haku cakap iban ke hape? contohnya macam HARI TANPA BEG PLASTIK, korangg tau kan hari apa tuh? kalau tak tau memang sah korang daripada planet pluto. ada jugak manusia yang dok pertikai ape kejadahnya GIANT tak bagi beg plastik sampai heboh dok maki2 cashier sebab cas 2posen untuk seketol bag plastik. hoh!  padahal, dah heboh satu malaysia, dok iklan dalam tivi, suratkhabar and radio bagai. yang paling tak boleh blah, kat pintu masok pon bukan main besar lagi banner tuh bagitau tak ada plastik hari sabtu. dah tuh nak emo tak tentu pasal, kan dah malu. tak pasal2 je saya penah nak kena pukul pakai pakai kasot sebab kan 2posen tuh. buduh punya orang!
  • tak reti bace! tak reti tengok label tanda harga barang, lain barang yang kau ambik harga barang lain yang kau tengok. sampai kat kaunter nak bebel2 kat cashier, macamlah kitorang nih mesen check harge nak ingat segala jenis harga makhluk yang ada dalam GIANT tuh. hadoyyy heboh tanye harge tuh berapa lah, harga ni berapa lah. mana lah haku nak tau, apa guna tanda harga dengan "price checker" tuh, suka-suki je ke nak pasang buat perhiasan. mestilah nak soh guna kan, cubalah fikir ikut logik sikit. ini tak, semua nak senang je. ingatlah, bukan kita sorangg je customer yang nak dilayan kan?
  • taik hidong masin! nih spesis yang takkan pupus kat muka bumi nih, keturunan haji bakhil bin kedekut nak mampos. semua benda nak murah, padahal dah cukup murah dah barang tuh. nak murah bukak pasaraya sendiri lah ye makcik. semua harga nak pertikai, TESCO lagi murahlah, CARREFOUR lagi murahlah, hoh! pegilah sopping kat sana tuh, datang sini buat apa kalau tau nak complain je kan. biasalah, mana2 pasaraya pon ada lebih ada kurang kan. ada mahal ade murahnye, so sebagai pengguna kena bijak lah. jangan tau menyalahkan cashier je. bukan cashier yang suke-suki letak harga ye makcik pakcik oi.
  • tak reti sabar! hah, nih lah golongan yang paling saye benci sebab tak memahami keadaan orang lansung. semua benda nak cepat je, macam dia sorang je reti nak cepat. nak emo2 tak tentu pasal. hoh! orang cakap baik2, nak marah2, nak besar2kan bijik mata lah. ade haku kesah?  tak kesah pon, lagi dia nak cepat lagi saye sengaje buat keja lambat2. biar dia tunggu. tapi pada customer yang baik tuh, saye akan bagi layanan yang sangat mesra. hohoho~

bayangkan kalau ramai camni, macamane nak layan dengan penoh kasih syg? hoho~

ekceli, macam2 kerenah lagi customer nih tapi banyak sangat sampai tak tau nak sbot yang cite yang mana satu. ape pon, saye suka keja nih, walaupon penat, tapi seronok sangat. so, try la jadik cashier ye, tak pon staff kat pasaraya besar macam GIANT, TESCO and lain2 lagik. banyak perkara yang saya dapat belajar daripada pengalaman keja saya nih macam cara handle customer bermasalah, cara berkomunikasi and byk lagi. tapi ingat, bukan semua customer bermasalah, masih ramai jugak customer yang bertimbang rasa lagi tau. 

till here then, nanti sambong cite lagik ;)

terima kasih sudi baca :)

3 comments:

  1. bidang yg mencabar bg lepasan spm..khakhahka

    ReplyDelete
  2. sgt mencabar walaupon bg degree student :p

    ReplyDelete
  3. Nadh memahai perasaan seorang cashier.. hehe

    aippp.. aiipp.. Nadh datang melawat ni.. salam lawat.. salam ziarah..

    Nadh nak kongsi cerita 100 Letters of LOVE
    . baru ciap ja ni. rajin kalau komen ya. Nadh baru belajar buat cerita ni.. :) Mungkin dengan teguran sahabat semua dapat improve skill menulis Nadh. Maceh ya. :)

    ReplyDelete