Monday, May 9, 2011

"ikut hati mati, ikut rasa binasa"~

assalamualaikum.

saya baru pulang daripada melepak bersama seorang kawan dan berbicara hati ke hati. cewahh! :p ye, memang kami banyak bercakap tentang hati masing2. tentang pasangan masing2 dan tentang love life masing2. kat situ buat saya terfikir, kenapa kadang2 manusia nih tak reti nak menghargai apa yang dah ada depan mata, yang baik dan sangat sayangkan dia demi seseorang yg belom tentu akan sayangkan dia, menghargai dia dan melayan dia lebih baik daripada orang yg ditinggalkan tuh.

kenapa dia sanggup tinggalkan?? sebab perasaan ingin memiliki seorang insan yang lain sangat tebal dalam hati dan fikiran dan berpegang teguh pada alasan, " salah ke kalau kita nak dapatkan orang yang kita sayang?". emm,  tak ada yang salahnya dalam isu atau perkara berkaitan hati nih. benda tuh hak masing2 kan. kita berhak untuk hidup bahagia, berhak untuk mendapatkan apa yang kita nak, berhak untuk bersuara dan sebagainya. tuh hak asasi manusia kan?

tapi, apa akan jadi pada pasangan tangkap muat kita tuh? apa nasib dia bila kita tinggalkan dia? tak menderita ke dia? tak rasa berdosa atau bersalah ke bila kecewakan hati orang tanpa memikirkan apa akan jadi kat dia lepas tuh? berbaloi ke tinggalkan orang yang sangat sayangkan kita demi orang yang sangat kita sayang tapi tak tau nak menghargai perasaan kita? you have your own answer right? 

ibarat kata pepatah, " yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran", jangan sampai menyesal di kemudian hari bila orang yg sangat baik dan kita dah tinggalkan tuh dimiliki oleh orang lain. waktu tuh, meraung, menangis air mata darah pon tak guna lagik kan? dia bahagia, sedangkan kamu menderita dan mungkin menyesal memilih orang tersebut. 

fikirlah dan buatlah keputusan sebaik2 nya sebelum mengambil sebarang keputusan. jangan terburu2 dalam memilih apa yang terbaik untuk hidup kita dan diri kita. perasaan sayang tuh boleh dipupuk even selepas nikah pon, tapi yang paling penting kita dapat pasangan yang menghormati, menghargai dan menerima kita seadanya. insyaallah dia akan menjaga kita sebaiknya dan tak akan mensia2kan kita.

orang tua pon selalu berpesan, " ikut hati mati, ikut rasa binasa". jangan salah pilih langkah, dan buat keputusan. hati memang tak pernah puas dengan apa yang ada tapi ALLAH kurniakan akal untuk kita berfikir dan menilai mana yang baik dan yang buruk. sesungguhnya apa yang baik datangnya daripada ALLAH dan yang buruk daripada saya sendiri~



Terima kasih sudi baca :)

10 comments:

  1. i like the part "hati memang tak pernah puas dengan apa yang ada tapi ALLAH kurniakan akal untuk kita berfikir dan menilai"...sungguh bermakna!!!me pun slalu pk that way to make me feel satisfied...thanks for share...

    ReplyDelete
  2. im juz talking based on my experience :) glad 2 here that u like it.tq

    ReplyDelete
  3. u r welcome...keep the good work!!
    emmm..camana kenal Bro Ben?

    ReplyDelete
  4. mestila knl..kn die blogger femes wak ;)

    ReplyDelete
  5. ooo...silap soalan la puler...camana ben boleh kenal yana..emm(suka2 je panggil yana..x pe kan)hehehe

    ReplyDelete
  6. hehe..sy slalu ping blog kt wall die kot..:p

    ReplyDelete
  7. oooo...walaupun x tau ping blog tu ape...sy agak je la nati maybe google jap..heehheee..

    ReplyDelete
  8. baik kite terima org yg sayangkan kite dari yg kite sayang tapi tak sayangkan j=kite sangat. -_-'

    ReplyDelete
  9. butterpaper: pas awk dh post entry baru, link tuh awk share la kt blog abg ben :)

    kami & mereka: strongly agree ;)

    ReplyDelete
  10. oooo..camana nk share??hehehee...x pe laa kot...x de ape ape yg interesting pon...segan laa puler...

    ReplyDelete