Wednesday, March 30, 2011

Kisah adik, nasik ayam, roti high5 dan munyet ber'buntut' buasir :p

Assalamualaikum :)

Korang ingat tak hari tuh saya ada cakap nak hapdet pasal kisah adik saya dan si monyet ber’bontot’ buasir kat Bukit Cherakah?? Ada kan?? Hehehe Jadi, hari nih saya nak story-mory kat u’ols kisahnya yang memang terbukti kebenarannya, tiada yang benar melainkan yang benar. Kisah yang tersangat menyayat hati lagi mencalarkan emosi adik saya yang comel tuh. Panjang bebenor mukadimahnye ye :p Al- maklumlah, cita-cita nak jadi polis, tuh yang suka buat karangan berjela-jela. Erk, saye tau tak ada kaitan lansong, sile abaikan :p

Straight to the point, weekend lepas, saya dan family saya iaitu mak, abah dan adik yang kecik tuh pergi ber’senang-lenang’ ala2 bujang senang kat Bukit Cherakah, Shah Alam. Biasanya kami ber’camping’ je, tapi on that day kami sewa chalet sebab tak ada siapa pun yang camping dan kami je yang akan menghuni tapak camping tuh. Jadik, mak pun tukar plan terus sewa chalet.

Selepas dapat kunci, kami pun dengan pantasnye terus pergi ke chalet tuh, punggah semua barang dalam umah and then menggedik2 kejap ambik gambar monyet ber’bontot’ buasir yang memang suke nau ber’posing maut gitu. Huh! Pantang nampak kamera, gila bergambar jugak. Podacett!Konon-konon lari, padahal dok turun naik kat pokok tuh dengan macam2 aksi sampai malass saya nak layan dah. Lepas tuh terus gi Danau Perikanan, tempat abah dan saya biasa memancing. Biasalah, mak gila camping and bercuti bagai, abah pulak gila memancing. Memang padanlah tuh, gandingan ideal kan. Huhuhu +__+

Sebelum sampai tempat mancing tuh, kitorang singgah dulu kat kedai makan, mak lapar, jadik tapau lah dua bungkus nasik ayam bersama jajan2 yang sepatutnya untuk anak2nye yang ‘hantu jajan’ semuanya. Satu nasik ayam, mak habiskan masa teman saya dan abah memancing and satu lagi simpan kononnya untuk adik kalau lapar nanti. Okayy fine, lepas tuh adik dengan mak mula bising nak balik bilik, boring la kot dok tepi tasik tuh menangok je, dah lah sebutir ikan pon x nampak. Kureng hasam punya ikan! Sampai adik pon menangis2 nak balik. Mengade betol budak kecik tuh, saya baru nak lepas gian mancing, dah nak ajak balik. Potong stim betol!! Abah pon terpaksa lah hantar mak dengan adik tuh balik dengan muka bengang :p And abah suruh saya tunggu kat tasik tuh, saya pun dengan senang hatinya tunggu lah. Yelaa…..nak tenangkan fikiranlah kononnya kan. Jadik, mak, adik, sebungkus nasik ayam, dan sebungkus roti high5 tuh pon baliklah bilik and saya dengan abah pun teruskan memancing sampailah ke maghrib, baru kitorang balik.

Sampai je kat bilik, mak dengan nada cemasnye berkata, “Nasik ayam dengan roti dah takda, adik lapar. Masuklah cepat, mak ado bondo nak cito nih.” Saya pun masuk.

Saya: Alak mak?? Makanan tingga ko?? Tingga kek no??

Mak: Takk… Kau tau, tadi monyet buntut buasir tuh, disorang ea omak ngan adik. Bosa monyet tuh, lagi tinggi daripado adik kau. Nak ditorkam ea adik kau tadi. Takut omak…. (mintak maap ler, mak saye speaking London :p )

Saya: Hah!!! Abih tuh camno?? Dikojar ea ko??

Mak: Menyeringai deh kek omak, gigi ea tajam2, nak dicokau ea adik kau. Peh tu, omak teringat, kek tompek camni mano buleh bawak makanan berlenggang2. Omak terpikir, mesti dio nak makanan ni agak ea. Omak pon campaklah nasik ayam ngan ruti tu jauh2. Lopeh tu, monyet tu toruih pogi kek makanan tu. Tak dipandang ea la omak ngan adik ni. Omak pon bawaklah adik kau pi jalan copek2.

Saya: Laaa…Omak lenggang2 kangkong ko tadi. Nasib baik takdo papo.

Mak: Adik kau menangih2. Dio cakap, “Habeslah makanan adikkk…..Monyet buntut buasir tuh dah curik makanan adik… Mamaaaa, monyet tu curik makanan kita…..” Sambil menangis2 tak hengat dunia. Mak saya cakaplah kan. Adik memang suka nasik ayam tuh.

Pastuh budak kecik tuh datang kat saya cakap, “ kakak, tadi adik kena rompak dengan munyet buntut buasir tuh, habes makanan adik.” Tak boleh blah, dia asyik ulang ayat yang sama je. Sampailah ke hari nih. Trauma lah kot. So, malam tuh abah terpaksa keluar gi carik makanan sebab kebanyakan kedai tutup waktu malam. Tapi nasib baik ada yang bukak lagi. Kalau tak, berlaparlah kitorang malam tuh kan.

nampak tak menatang tuh?? (anak panah tuh....)

Menatang kat atas tuh adelah sedara bau2 stoberi + epal kepada menatang yang meroyan kejar adik dengan mak saya. hehehe Gambar "beliau" belom dapat di upload lagik :p Tapi saya rasa korang kenal kot spesis tuh, muka buruk, buntutnye terkeluar. huhuhu

Uish, panjang karangan saya hari nih, mesti korang boring baca kan?? Huhuhu Tapi, pengajaran daripada cerita nih, jangan bawak makanan atau minuman kat tempat rekreasi yang ada monyet, babun, orang utan, dan yang sewaktu dengannya tau. Kalau dah terbawak tuh, korang campakk jelah, janganlah korang bawak lari pulak menatang tuh, konfem dikejarnye korangg nanti. Okayy, till here then, take care korangg. Have a nice day. :)

Terima kasih sudi baca :)


No comments:

Post a Comment